четвъртък, 26 май 2011 г.

Интересното „мислене” на един преподавател

Към една провокираща публикация

и жестоката действителност в основата на нашата мотивация и гражданска позиция.

 
В едно предаване посветено на  – 24 май, „Св. Кирил и Методи” както в-кратце, и днес  нарича празника народа ни, водещият и поканените в студиото гости се опитваха в рамките на спуснатото телевизионно време да  „решат” всичките проблеми на образованието.

Засегнаха проблемите на българските учители:
  • Голямата претовареност;
  • Ниското трудово възнажраждение;
  • Недостатъчното и недостойното „оценяване” на учителската гилдия.
Възмути ме, „мрънкането” (Бойко-визъм…)на една от преподавателките, колко много са затормозени българските учители, защото, виждате ли „естеството на тяхната работа ги заставяло да си носят „работа за в къщи”…

Е…, предполагам имат в предвид проверяването на контролни…, проекти, реферати…и тем подобни „ученически” творения?

Така е да! От една страна…
А…от друга:

Да  анализираме „прословутата” заетост на учителите, под малко по-друг ъгъл…

Няма какво толкова”да се тръшкаме”, знанието, услуга ли е, стока ли е, що за „звяр” е?!

От практиката знаем, че всяка вложена работа в изработване на определено изделие се остойностява :
  • веднъж в качеството на продукта,
  • второ по поведението му на пазара и
  • трето името на този, който е изработил продукта.
Е…е…е… така определено е в Бизнеса,!
  • Етапност (фази);
  • Работа (нормиране);
  • Процес (технологичен режим);
  • РЕЗУЛТАТ!!! (изделие, продукт, завършване на проект);
  • Реализация (продажба) и т.н.
Работодателят не си играе на сентенции, не се ли справиш за това, за което си назначен … просто си „аут…”
- НЕ СТАВАШ! - НЕ ТЕ БИВА! - е разбира се в кръга на шегата…
Но… съвсем не на шега, работодателя …те предупреждава…, показва, наказва или направо ти посочва вратата!

С една дума :

„ЩОМ не УСПЯВАШ да свършиш навреме работата за която съм те наел, то струва ли си да продължаваш да работиш за мен?!”

Позиции
(нива,
възможности)
Препода-
ватели
Предприемачи
(собственици на
Бизнес, фирми)
Наемни служители
работници
1
Данъчна обезпеченост
Заплащат
Заработват да -нъчна основа
Заплащат данъци
2
Финансова
обезпеченост
ЗАПЛАТИ
Получават,за
сметка на данъкоплат-
ците.
Осигуряват чрез
креативност,
спазване на законни регла -
менти, внасяне в хазната…
Заработват в съот-ветствие със своите компетенции
3
Размер на полагае-мият се платен го -дишен отпуск
Минимум 2
два) месеца
30 (тридесет) работни дни, по
право, (почти без възможност да ги ползва по принцип)
Минимум 20
(двадесет) работни дни съгласно Кодекса на труда
4
Почивни и празнични дни
2 дни междуседмич-на почивка задължи-телно и винаги се ползват в СЪБОТА И В НЕДЕЛЯ
2 дни междусед -
мична почивка по право…, и „де юре”, а „де-фак-то” понякога липсват…” в пользу роду”, в името на бизнеса

2 дни междуседмич-
на почивка по пра-во…Твърде често  работят извънредно за което твърде рядко са достатъчно добре финансово обезвъзмездени…
5
Допълнителна работа
Частни уроци
(едва ли чрез деклариране на догодите си от това?!)
Винаги, без оглед на ден, нощ, праз-празник, задълже-женията валят…
Възможности за рег-ламентиран допъл -нителен труд,допъл-
нителна часова ра -бота, със съответ –
ната данъчна тежест
При условията на чл. 110, 111 от КТ и в случаите на извън-реден труд
6
Степен на
Отговорност
На ниво съзнание, трудно доказуема учителска грешка
На всички нива на държавната йерар хия, Инспекция по труда, включая финансова и съ -дебна отговорност

На всички нива КТ
Кодекс на труда Пра
вилник за Вътрешен трудов ред, ДХ
(Длъжностна харак-теристика, Трудов
договор, Инспекция
по труда, финансова –ограничена и пъл -на имуществена от-говорност за нане-сена щета на фир-ма(организация, предприятие) и пр.
7
Резултат
няма критерии за из-измерване от обществото
просперитета на фирмата на паза-ра и поведението на служителите
кариерно израст-ване, лична финан- сова стабилност

Необходими ли са на нашето общество  преподавателски кадри, консуматори на дадените им значително по-големи права, без покритието им на ниво съзнание?

С всеки изминат ден Новата реалност ни поставя въпроса:
 – Кога учители и родители ще заработят като екип в името на капитала на нацията – нашите деца?

Бях изумена, не само изненадана, от начина, по който учителите от родното училище, по повод участието им в курс за опресняване на квалификацията, възприемат кариерното си развитие и усъвършенстване:

-Едва ли, биха присъствали, ако не бъдат достатъчно добре финансово стимулирани!!!

Българските учители, са позабравили българските просветителски традиции.
Едва ли някой от тях, особено от по-младите си спомня кой е БАЧО КИРО…
Върху тези ФАКТИ са моите скромни разсъждения.

Втурнали се в борбата за високи заплати, завладяни от недоволството, безхаберието и безразличието, в който живеем в съвременна БЪЛГАРИЯ в 21-ви век, уважаеми български преподаватели, опомнете се!

Нямате оправдание!
За сегашното неграмотно изразяване на младото българско поколение, безспорно виновни сме всички, но най-много ВИЕ!

Освен специализираните частни уроци, които без съмнение имате право и възможности да давате, спазвайки законите, както всички останали граждани, направете още нещо поне съвсем мъничко от себе си и в полза на страната!

Например: (по своя предмет)

  • организирайте поне една АВТОРСКА вечер на най-талантливите си ученици.
  • обявете и проведете поне ВЕДНЪЖ МЕСЕЧНО в началото и в края БЕЗПЛАТНИ КОНСУЛТАЦИИ за умните и недостатъчно платежеспособни деца, защото те именно ще дойдат!
  • По време на полагаемият Ви се платен „летен” отпуск,  направете нещо нетипично, неспуснато по план, в съответствие със специфичността на предмета, който преподавате…
Има още много неща, които не сте длъжни, но трябва да направите, Вие, преподаватели, ако искате отново да бъдете уважавани от обществото като плосветители!

Иначе, думите на Иван Вазов, ще ни удрят по-тежко от камшици от нине…, та до ВЕКА:

„ЕЗИК свещен на моите деди!

Език на мъки, стонове вековни!

Език, на тая, дето ни роди,

За радост?
- „НЕ!”
-За ЯДОВЕ ОТРОВНИ!”

                                                                                                         

Няма коментари:

Публикуване на коментар